logo
SBR Kaarten Links Reserveren

Agenda

 

Voor Nutsvoorstellingen kunt u hier kaarten reserveren.

 

Maartje & Kine

In Stadscentrum het Parochiehuis slaagden Maartje & Kine jongstleden vrijdag 15 december met vlag en wimpel voor hun proeve van kunnen. Aan de try-out van hun nieuwe programma Vibrato hielden de dames én de toeschouwers in de Reggezaal dan ook een goed gevoel over. Voor de organiserende Stichting Beheer Registergoederen was vooral ook dat enthousiasme reden om ook in de toekomst te blijven inzetten op een cabaretaanbod op het podium aan de Langestraat.


In Vibrato onderzochten Maartje & Kine de psyche achter de muziek. Vooral ook de hilarische praktijkvoorbeelden die de dames hiervoor inzetten en de dwarsverbanden die ze onophoudelijk tussen klassieke en moderne muziek legden, maakten de avond memorabel. Bij de nazit kwamen de toneelvriendinnen traditiegetrouw meeborrelen, vooral hun veelzijdige muzikaliteit werd er bewierookt: op het podium hadden de toneelvriendinnen maar liefst zeven instrumenten verzameld, die ze alle even virtuoos bespeelden.


Na het drieluik ‘Maarten van Rossem – Stefano Keizers – Maartje & Kine’ is voor de SBR duidelijk dat de cabaretbehoefte wel degelijk aanwezig is in Delden. Vooral ook de positieve reacties van de bezoekers is voldoende reden om door te gaan. ‘Voor ons ligt er een mooie uitdaging om de zaal nog beter gevuld te krijgen. Voor de Deldenaar is er de taak om nú toe te happen. We hebben een prima podium met uitstekende technische voorzieningen en een gezellige sfeer, maar uiteindelijk valt of staat een cabaretprogramma met publieke belangstelling,’ aldus Bart Schurink. ‘Voor het  volgend theaterseizoen bouwen we weer aan een mooie speellijst, tot die tijd komen er nog wat buitenkansjes langs in het Stadscentrum. Komt dat zien, is het motto.’

Stefano Keizers

Het was voor velen een gok: een avondvullende voorstelling van Stefano Keizers. De cabaretier was immers vooral bekend van zijn anekdotische optredens in de Slimste mens en won het Amsterdams Kleinkunstfestival in slechts een half uur. Drie keer zo lang stond hij op de Deldense planken en dat heeft het Twickelstadje geweten.

Nooit was te merken dat deze Erg heel nog maar een try-outfase was. Nadat Keizers het eerste deel van zijn show geketend op een brancard afwerkte en vervolgens herhaaldelijk het publiek aan het werk zette, kwam hij na de pauze pas echt op gang. De cabaretier speelde zijn spel met verve en etaleerde zijn klasse vooral ook op de momenten waarop hij buiten de lijntjes kleurde. In zijn improvisaties merkte hij bijvoorbeeld de gelijkenis tussen Delden en ‘Ellende’ op en in de vragenronde – als hield hij een spreekbeurt – deelde hij onder meer zijn ervaringen bij De Sevenster. Verder maakten Youp van ‘t Hek, diverse toeschouwers en EenhoornJoost hun opwachting op het podium.

Al met al is iedere poging de voorstelling samen te vatten gedoemd hopeloos te mislukken, zo bleek ook in de nazit in Bar de Oale stek (die massaal werd aangedaan nadat iedereen zijn einde had bepaald en een opgebaarde cabaretier had vastgelegd). Hoewel belevingen en duidingen van een cabaretvoorstelling niet vaak zo verschillend zullen zijn geweest, was een ding helder: Delden heeft het nieuwe enfant terrible van het Nederlandse cabaret in zijn hart gesloten. Ook voor velen van hen bleek Keizers  ‘de nieuwe Teeuwen’, maar vooral toch Keizers: een talent in zijn meest compromisloze aard, ongepolijst, onbezonnen en bovenal anders dan al het bekende.